Users' perception about primary care attributes in a Metropolitan Region of Minas Gerais
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Palavras-chave

Consumidores
Atenção à Saúde da Família
Serviços de saúde
Modelos de Cuidado
Desempenho e avaliação
Atenção Primária à Saúde

Como Citar

Oliveira, G. L., Xavier, C. C., Ribeiro, A. P., & Proietti, F. A. (2022). Users’ perception about primary care attributes in a Metropolitan Region of Minas Gerais. APS EM REVISTA, 4(1), 46–53. https://doi.org/10.14295/aps.v4i1.189

Resumo

ABSTRACT

Introduction: Family Health Strategy (FHS) is a tool for Primary Health Care (PHC) consolidation in Brazil, coexisting with the Traditional Health model (THS). Aim: To evaluate PHC attributes, from the user's perspective, according to PHC models in Vespasiano, Brazil. Methods: A population-based cross-sectional study carried out between 2015-2016 with home users registered in the HIPERDIA Program, using the Primary Care Assessment Tool (PCATOOL). Descriptive and comparative analyzes were performed according to PHC models. Results: 1,227 adults participated in the study. Almost all the attributes evaluated showed inadequate orientation to PHC, except the Coordination. The FHS model obtained a better evaluation when compared to the THS model (p-value <0.05). Conclusions: Users' perception of PHC was unsatisfactory in practically all dimensions/attributes, with a slightly more positive evaluation for the FHS model. Greater attention must be paid to the contact and recognition of community’s needs by PHC health professionals.

 

RESUMO

Introdução: A Estratégia Saúde da Família (ESF) é um instrumento para consolidação da Atenção Primária à Saúde (APS) no Brasil, coexistindo com o modelo tradicional. Objetivo: Avaliar os atributos da APS, na perspectiva do usuário, segundo modelos de APS em Vespasiano, Brasil. Métodos: Estudo transversal de base populacional realizado entre 2015-2016 com usuários domiciliares e cadastrados no Programa HIPERDIA, utilizando o Primary Care Assessment Tool (PCATOOL). Análises descritivas e comparativas foram realizadas segundo os modelos de APS. Resultados: Participaram do estudo 1.227 adultos, cuja avaliação mostrou inadequada orientação dos serviços para a APS, exceto para o atributo Coordenação. O modelo ESF obteve melhor avaliação quando comparado ao modelo tradicional (p-valor<0,05). Conclusões: A percepção dos usuários foi insatisfatória para praticamente todos os atributos, sendo mais positiva para o modelo da ESF. Maior atenção deve ser dada ao contato e reconhecimento das necessidades da comunidade pelos profissionais de saúde da APS.

https://doi.org/10.14295/aps.v4i1.189
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